Sónar s’uneix a Unsound, Semibreve i Berlin Atonal per anunciar la primera creació artística del projecte col·laboratiu TIMES.
‘The Crossing’ és una ambiciosa obra multidimensional i multidisciplinària a la qual hi participen artistes, músics i investigadors de tota Europa, comissariats per Unsound, Semibreve, Berlin Atonal i Sónar. Es compon de dues actuacions independents: ‘Białowieża’, de Chris Watson & Izabela Dłużyk, i ‘A Forbidden Distance’, de Saint Abdullah, Eomac & Rebecca Salvadori. Totes dues es presentaran als quatre festivals al llarg de 2024 i 2025.
El fil conductor del projecte se centra en la naturalesa de les fronteres i la complexa psicodinàmica emocional que experimenten els immigrants. Els llocs que representen el panorama polític actual d’Europa no sempre són els més obvis: ciutats, parlaments, universitats i llocs de treball. La política també es pot llegir des d’un altre prisma, examinant aquells llocs que sovint es perceben erròniament com a apolítics, aliens a la història de la humanitat i situats als marges i no al centre de la nostra vida política col·lectiva.
Un d’aquests llocs és el bosc de Białowieża, que s’estén al llarg de Polònia i Bielorússia. Es tracta de la darrera zona continental del bosc primigeni que abans s’estenia per tota Europa i que, en la seva major part, continua intacte, aliè a la vida humana.
Durant més de dos anys, immigrants del Pròxim Orient, Àfrica i el sud d’Àsia han intentat creuar aquest bosc per entrar a Polònia i la UE, però els guàrdies polonesos els han fet retrocedir. Això ha provocat que els migrants quedin atrapats i acabin morint. Fins i tot s’ha construït un mur metàl·lic que divideix el bosc, convertit en símbol de tensions geopolítiques de més ampli abast.
Aquest lloc constitueix la base geogràfica del primer capítol d’aquest projecte, anomenat ‘Białowieża’. Aquesta nova actuació és una obra del llegendari gravador de camp Chris Watson, que treballa amb Izabela Dłużyk, una gravadora de so polonesa i cega, cèlebre per la seva profunda connexió amb l’acústica de la naturalesa i reconeguda com una de les 100 dones més influents segons la BBC el 2023 per la seva experiència en la gravació de sons d’ocells. Aquesta nova actuació s’interpretarà en foscor total i amb àudio multicanal.
El segon capítol de l’obra està produït conjuntament pels germans irano-canadencs Mohammad i Mehdi (Saint Abdullah), el dissenyador sonor i músic irlandès Ian McDonnell (Eomac) i la videoartista i cineasta italo-australiana establerta a Londres Rebecca Salvadori. El projecte, titulat ‘A Forbidden Distance’, és una exploració del sentit del jo en relació amb els processos de desplaçament. Aquest treball audiovisual col·laboratiu reflexiona sobre la naturalesa de les històries i les experiències fragmentades, tant col·lectivament com individual.
Totes dues peces es presentaran en el marc de les edicions de 2024 i 2025 dels festivals comissaris. A continuació, et deixem les dates:
'The Less Deceived' en Openless by Berlin Atonal: divendres 23 d’agost del 2024 - Kraftwerk, Berlín (Alemanya)
Unsound 2024 - NOISE: del 29 de setembre al 6 d’octubre del 2024 - Cracòvia (Polònia)
Semibreve 2024: del 24 al 26 d’octubre del 2024 - Braga (Portugal)
Sónar 2025: del 12 al 14 de juny del 2025 - Barcelona (Catalunya, Espanya)
–
TIMES (The Independent Movement for Electronic Scenes) és el projecte cooperatiu que uneix a 10 festivals europeus i un partner audiovisual per crear performances originals que combinin música i arts visuals. A més de la programació compartida d’artistes i creacions originals del projecte, TIMES pretén secundar, promoure i millorar la diversitat i la sostenibilitat dins del sector musical.
TIMES és una col·laboració entre: Berlin Atonal (DE), Elevate (AT), Insomnia (NO), Le Guess Who? (NL), Nuits sonores (FR), Reworks (GR), Semibreve (PT), Sónar (ES), Terraforma (IT), Unsound (PL) i el partner audiovisual Creative Broadcast (RO). El projecte és una continuació de la cooperació We Are Europe (2015-2022) i està cofundat per la Unió Europea.