La IA s’ha comercialitzat com a eina per automatitzar la creativitat o crear música a partir de missatges de text, però què passaria si féssim just el contrari? Què passaria si aprenguéssim a tocar la IA com si fos un instrument?
Aquesta és la pregunta que ens fem a l’edició de 2025 de l'AI Performance Playground, que tindrà lloc de l’11 al 14 de juny en el marc de Sónar+D 2025. Obrim les inscripcions per aplicar a ser un/a dels 12 participants en aquest hacklab intensiu i col·laboratiu, que estarà dirigit pel reconegut tecnòleg, artista i escriptor Peter Kirn i la productora i investigadora de música experimental Anna Xambó.
Tant si ets coder amb experiència com músic amb poca experiència treballant amb IA, no dubtis a enviar-nos la teva candidatura. Busquem un ampli ventall de perfils i experiències, amb especial èmfasi en aquells que tinguin ganes de col·laborar i ment oberta.
El hacklab començarà el dimecres 11 de juny a l’IASLab de La Salle-URL, un laboratori pioner a Europa per a la recerca transdisciplinar i la creació artística, i continuarà a Sónar+D el dijous 12 i el divendres 13 de juny, abans de concloure amb una performance col·laborativa a mode de tancament a SonarÀgora -oberta al públic general de Sónar de Dia- el dissabte 14 de juny.
La data límit per presentar candidatures és el dijous 28 de febrer a les 23:59 (CET).
Llegeix atentament la següent guia d’aplicació abans d’enviar la teva candidatura aquí.
Qui pot aplicar?
Busquem artistes, coders, músics, creadors/es DIY i tecnòlegs creatius interessats a explorar i aprofundir en l’ús performatiu d’eines de machine learning, IA i altres tecnologies relacionades. No és necessari tenir experiència prèvia amb aquestes tecnologies, però sí ser de ment oberta i tenir disposició a aprendre, compartir, contribuir i treballar com a part d’un grup. S’accepten candidatures d’arreu del món.*
Què estem buscant?
Els i les participants seran seleccionats/ades per Peter i Anna, parant especial atenció a persones de diverses procedències i diferents disciplines que estiguin interessades a treballar en grup: aquest no serà un lloc per treballar en projectes individuals. El Hacklab és un exercici de col·laboració, en el qual tots els participants aprendran a utilitzar noves eines, intercanviant tant habilitats com coneixements.
Quan i on tindrà lloc?
El Hacklab es desenvolupa durant quatre dies a Barcelona, entre l’IASLab de La Salle-URL i Sónar+D (que se celebra a Fira Montjuïc com a part de Sónar de Dia).
Dimecres 11 de juny: 10:30 a 18:00 @ IASLab (La Salle-URL)
Dijous 12 de juny: 10:30 a 18:00 @ Sónar+D
Divendres 13 de juny: 10:30 a 18:00 @ Sónar+D
Dissabte 14 de juny: 15:00 a 17:00 @ Sónar+D
Què oferim?
Els i les participants seleccionades participaran en un hacklab intensiu de tres dies, que tindrà lloc entre Sónar+D i l’IASlab de La Salle-URL (situat al seu campus de Barcelona). Les sessions seran una mescla d’intercanvi de coneixements, experimentació col·lectiva i col·laboració. El Hacklab clourà amb una presentació pública i una performance col·laborativa a Sónar el dissabte a SonarÀgora, un escenari interior amb capacitat per a unes 200 persones.
Es tracta d’una experiència única, que ofereix l’oportunitat d’aprendre més sobre com utilitzar la IA i les eines de machine learning per a la música, l’art i la performance, treballant al costat d’un grup de persones inspiradores amb diferents perspectives i idees. És una oportunitat per perfeccionar les teves habilitats i establir connexions de valor amb altres ments creatives d’orígens diversos, en el context únic que ofereix Sónar, un dels principals festivals de música i art d’avantguarda arreu del món.
Tots/es els i les participants seleccionades rebran una passi de Participant+D, que inclou:
- Accés VIP al programa complet de Sónar+D, Sónar de Dia i Sónar de Nit els dies 12, 13 i 14 de juny a Barcelona, incloent-hi serveis gratuïts de bus llançadora, accés ràpid als recintes, àrees exclusives per a VIPs amb bars i restaurants, així com d’altres beneficis.
- Accés a la Networking App per connectar amb tota la comunitat professional de Sónar.
- Menjar i beguda durant els quatre dies del Hacklab.
A més, cadascun rebrà un SonarPass+D VIP addicional per a un/a acompanyant, que inclou:
- Accés VIP al programa complet de Sónar+D, Sónar de Dia i Sónar de Nit els dies 12, 13 i 14 de juny a Barcelona, incloent-hi serveis gratuïts de bus llançadora, accés ràpid als recintes, àrees exclusives per a VIPs amb bars i restaurants, així com d’altres beneficis.
- Accés a la Networking App per connectar amb tota la comunitat professional de Sónar.
* Tingues en compte que no proporcionem cap ajuda o finançament per organitzar el viatge i l’allotjament a Barcelona durant el Hacklab: tant aquests costos com la logística són responsabilitat exclusiva de cada participant.
Podem proporcionar una carta d’invitació formal en cas de ser necessari per a qualsevol sol·licitud de finançament o visat.
Com puc aplicar?
Aquesta és la part fàcil: només has d’emplenar aquest formulari abans de les 23:59 (CET) del divendres 28 de febrer. Les persones seleccionades seran informades a finals de març de 2025.
Més informació sobre els conductors:
Peter Kirn:
Peter Kirn és un artista musical, tecnòleg i periodista d’ascendència libanesa i nord-americana, creador del portal web diari cdm.link i impulsor habitual de laboratoris de col·laboració per a la interpretació i la recerca artística, incloses performances i laboratoris interactius per a CTM Festival, MUTEK (Mont-real, Japó, Mèxic i Dubai) i Sónar. Va estudiar composició musical al CUNY Graduate Center i es basa en la seva formació en musicologia i arqueologia dels mitjans de comunicació per explorar els mitjans en evolució, amb treballs audiovisuals i d’improvisació. Els seus propis llançaments, una mescla d’experimental, ambient i techno, han aparegut a segells com FLASH Recordings, TRAPEZ, Kotä, Industrial Complexx, Dark Carousel, així com en el seu propi segell Establishment Records.
Anna Xambó:
Productora i investigadora de música electrònica experimental. Apassionada del minimalisme digital extrem i antiga intèrpret de baix, li agrada explorar els límits del so digital centrant-se en les baixes freqüències, els ritmes compulsius i les textures sorolloses. La seva recerca i la seva pràctica se centren en la creació de sistemes informàtics de so i música que busquen nous enfocaments per a experiències de col·laboració, participació i codificació en directe. Fins a la data, ha publicat quatre àlbums en solitari: init (Túnel Carpiano, 2010), On the Go (Túnel Carpiano, 2013), H2RI (Pan y Rosas, 2018) i detuning a tuning (Túnel Carpiano, 2023). Actualment, és Catedràtica Sènior en Informàtica del So i la Música al Centre de Música Digital (C4DM) de l’Escola d’Enginyeria Electrònica i Informàtica de la Universitat Queen Mary de Londres. És investigadora principal del projecte ‘Sensing the Forest: Let the Forest Speak using the Internet of Things, Acoustic Ecology and Creative AI’ (2023-2025) i també ha dirigit el projecte finançat per l’Engineering and Physical Sciences Research Council Human-Data Interaction Network Plus ‘MIRLCAuto: A Virtual Agent for Music Information Retrieval in Live Coding’ (2020-2021).