Temporada d'huracans: els sons llatins i del Carib descarreguen sobre Sónar Barcelona

25/04/2018

2018 ha estat l'any en el qual els artistes del Carib i l'Amèrica Llatina realment han pres el control de l'escena internacional. Des del dancehall fins al reggaeton, passant pels nous estils basats en el dembow, el trap, la salsa i el merengue, artistes del sud i el centre del continent americà estan canviant la forma com sona el pop i l'electrònica dels nostres dies.

Conscients d'aquesta realitat, Sónar 2018 posa en primer pla diversos artistes que, o bé procedeixen directament d'aquesta zona d'influència, o bé troben la seva inspiració en els ritmes i les melodies llatines i del Carib.


Molt més que tango

Es podria pensar que, si parlem de la revolució musical llatinoamericana, Argentina potser arriba una mica tard a la festa; però el país que va regalar el tango al món ho compensa amb un talent veritablement gegant.

Tot i que les seves influències es poden reconèixer a l'instant, no hi ha res de tradicional en Nathy Peluso. Amb una de les veus més carismàtiques de l'escena, aquesta força de la natura no emula els gèneres si no que els domina, transitant sense massa esforç del nu-soul al jazz passant pel latin trap o la salsa. A més del seu concert a SonarXS, hi ha fundades possibilitats que pugi a l'escenari de SonarDôme per col·laborar amb els seus còmplices habituals de Big Menu.


De Kingston a Brooklyn

Dre Skull és la força motriu darrere del segell de Brooklyn Mixpak, un dels proveïdors de reggaeton i dancehall més consistents i aclamats per la crítica dels últims anys. Al seu catàleg compten amb noms com els de Murlo, Florentino o Jubilee, a més d'haver produït i llançat temes de Vybes Kartel i Popcaan, els dos noms més importants de la música jamaicana actual. Dre Skull, el seu màxim responsable, no és només un ambaixador d'aquests sons sinó també tot un innovador, i per Sónar és un honor comptar amb ell per a un dels sets a l'aire lliure a SonarVillage, l'escenari principal de Sónar de Dia.


Back to basics

"Cap home és una illa": una afirmació que resulta especialment encertada quan ens referim als gèneres musicals. Perquè, tot i que és cert que el trap i el reggaeton han evolucionat cadascun per separat, tots dos comparteixen la urgència, la immediatesa i l'ús frenètic dels mateixos efectes i plug-ins. La DJ mexicana Rosa Pistola es troba a l'avantguarda d'una onada d'artistes que retornen el reggaetón als seus orígens, amb resultats realment espectaculars. Si ets dels que pensa que el gènere ha perdut la seva essència, llavors definitivament has de passar-te pel seu set a SonarXS per comprovar que potser estiguis equivocat.


Vell món, nous beats

Com a prova que els sons i ritmes d'Amèrica Llatina i el Carib estan canviant la música arreu del món, no és necessari buscar més enllà d'Europa, i fixar-se, per exemple, en tres artistes influenciats pel que passa a l'altre costat de l'Atlàntic. Això sí, tots ells assimilant-ho a de forma diferent i seguint el seu propi camí. És el cas del reggaetón mutant de Dinamarca, amb ritmes que s'acosten fins i tot al techno; també del latin trap de Mueveloreina; o la recerca incessant del francès King Doudou, barrejant dancehal amb baile funk i conquistant pel camí a Bad Gyal, amb un set que promet posar a ballar a tothom a SonarVillage durant la primera jornada del festival.