IN C ++. Terry Riley i les mutacions electròniques de la música clàssica a Sónar Barcelona

19/04/2018

El que els grans compositors clàssics podrien pensar de Sónar 2018 ningú no ho sap, però estem segurs que, almenys, els compositors experimentals de mitjans del segle XX aprovarien els riscos, l'amplitud i la fugida dels generes convencionals que proposen molts dels artistes de la programació d'enguany.

Tres actuacions en particular destaquen per la seva estreta relació amb la música clàssica contemporània, al mateix temps que representen una ruptura amb l'estil i la substància de la història passada, ja sigui estructuralment, com en el cas de la partitura semi improvisada de Terry Riley "IN C", o mitjançant l'ús de la tecnologia per ampliar els límits de la música i com ens afecta emocionalment, exemplificada pel treball d'Óafur Arnalds i Alva Noto & Ryuichi Sakamoto.

Sónar Barcelona s'inaugurarà el dijous 14 de juny amb una interpretació especial de l'obra mestra minimalista de Terry Riley, "IN C", a L'Auditori de Barcelona. Justament celebrat per marcar un abans i un després en la composició contemporània, el treball consisteix en 53 frases musicals numerades, totes en clau de C, per ser executades en ordre per un nombre no especificat de músics amb qualsevol instrument. Aquesta llibertat estructural significa que cada interpretació de la peça adquireix una nova vida: per exemple les que han fet en el passat formacions tan diferents com el grup de Mali Africa Express, el quartet experimental Stargaze o fins i tot una orquestra d'ordinadors portàtils. En aquesta ocasió, el cèlebre director d'orquestra i percussionista Brad Lubman es posarà al capdavant de l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, en una interpretació especial de l'obra per celebrar l'obertura del 25è aniversari de Sónar Barcelona.

Els instruments electrònics han tingut històricament la seva importància en la música clàssica, almenys des dels experiments de La Munto Young amb el sintetitzador Rayna; però ha estat en els últims anys, amb els avanços tecnològics, quan diversos compositors han abraçat per complet les tècniques de producció digital per afegir una nova capa de complexitat al seu treball. Un dels que ho ha fet millor ha estat el compositor islandès Ólafur Arnalds, un dels compositors clàssics i de bandes sonores més importants del nostre temps, a més de líder del projecte de house i techno Kiasmos. Arnalds tornarà a Sónar aquest any per presentar el seu nou material en solitari, un treball que es basa en l'impacte emocional del piano acústic, i en el qual abunden les textures electròniques.

Finalment, tot i que no menys importants, Alva Noto i Ryuichi Sakamoto presentaran el seu nou espectacle "Two" al Teatre Grec de Barcelona, el diumenge 17 de juny. Les expectatives són molt altes, com correspon a un show que uneix dos dels artistes més importants dels últims 30 anys. Es tracta d'una interpretació semi improvisada d'un nou treball que aprofita les múltiples virtuts de cadascun d'ells, agregant textures generades per computadora a la modulació de freqüències pures. El concert serà un final perfecte per la 25è edició del festival, i una nova reafirmació del lloc de Sónar en la seva contribució a la música avançada.
 

Concert inaugural Terry Riley "IN C"

Dijous 14 de juny. L’Auditori

A causa de la capacitat limitada de l'espai, aquest concert requereix una entrada separada per assistir-hi. Entrades disponibles aquí.
Preu especial de 5€ per als compradors de tickets Sónar. Rebràs el codi promocional de descompte a l’email de confirmació de compra.

Concert de clausura Alva Noto & Ryuichi Sakamoto "Two"

Diumenge 17 de juny. Teatre Grec

A causa de la capacitat limitada de l'espai, aquest concert requereix una entrada separada per asistir-hi. Entrades disponibles aquí.