Des d'Àfrica: la diversitat sonora del continent, als escenaris de Sónar Barcelona

27/03/2018

Si algú busca una font d'optimisme en aquests temps foscos que corren, una bona idea és obrir bé les oïdes al que ens han de dir els nostres veïns del sud; més concretament, a la sorprenent diversitat de sons i estils que sorgeixen als països de l'Àfrica actual. El continent ha estat el bressol de part de la millor música de la història; però, en els darrers anys, l'accés a la tecnologia i la velocitat i facilitat en la transferència d'informació ha portat a més artistes africans que mai a deixar una profunda marca dins de l'escena global. Reflex d'aquest moment, Sónar de Dia inclou a la seva programació una poderosa presència de músics, dj's i vocalistes que formen part d'aquest renaixement.


Congotronics i afrobeats

Un dels nous projectes més excitants d'aquest any a Sónar és sens dubte KOKOKO!, una banda de 6 membres, assemblada i assistida pel productor francès Debruit, capaç de crear increïbles improvisacions de ball tocades amb instruments inventats a partir d'escombraries reciclades. Combinant polirritmies i melodies tradicionals amb crus sons electrònics, el grup demostra que l'esperit de l'afrobeat segueix molt viu.

Parlant de l'Afrobeat, és un honor i un gran plaer donar la benvinguda al festival a Tony Allen, el bateria de jazz nigerià per a qui el títol de llegenda ni tan sols li fa justícia. Força motriu de l'afrobeat al costat de Fela Kuti, amb qui va gravar i va girar sense pausa durant els 60 i 70, el veterà músic es presentarà aquest any a Sónar per primera vegada formant un tàndem molt especial amb el mestre de Detroit Amp Fiddler, en el qual serà sens dubte un dels highlights de la programació de Red Bull Music Academy a SonarDôme.


Música de ball africana de cantó a cantó del continent

Té tot el sentit que Nigèria, lloc del que ha sorgit l'última gran ona de música popular del continent, sigui també la llar d'una de les seves últimes i més brillants estrelles. Tot i que va néixer a Ghana, el sorprenent èxit del Mr. Eazi a Lagos, la seva ciutat adoptiva, ha cridat l'atenció de productors d'arreu del món, entre ells Diplo, que ha seleccionat al jove fenomen per formar part del seu showcase d'aquest any a Sónar de Dia. Amb un so únic que ell defineix com a música banku, el seu espectacle del divendres acabarà d'una vegada per sempre amb qualsevol estereotip sobre la world music.

Originària d'una part molt diferent del continent, i operant també en un altre camp gairebé oposat al de Eazi, la DJ ugandesa Kampire és una altra de les artistes a descobrir enguany al festival. Estretament vinculada a l'innovador segell i festival Nyege Nyege Tapes, la seva explosiva manera de punxar assoleix noves cotes de profunditat gràcies al seu ampli coneixement de les músiques de ball locals, normalment grans desconegudes per a la resta del planeta. Kampire se serveix del seu treball d'arqueòloga sonora per donar amb un estil modern que transcendeix fronteres i arribar a tothom.

Abans que l'inimitable Diplo pugi a l'escenari per oficiar el seu propi set, els sud-africans Distruction Boyz debutaran a Sónar. Coneguts per ser figures claus del gqom, mutació local del house i el techno que lentament ha anat conquerint el món en els darrers anys, els de Durban són autèntics mestres en l'art de fer ballar a la gent, deixant anar sorprenents samples i veus retallades per sobre dels seus irresistibles ritmes 4x4.


Mestre kwaito

Abans del gqom, convé recordar-ho, hi havia el kwaito, estil de house original sud-africà del que Black Coffee és mestre indiscutible. En els últims anys, l'estrella d'aquest DJ exemplar ha anat creixent exponencialment, convertint-lo en un selector de fama mundial gràcies a la seva estimulant aleació de funk, soulful house i grooves sud-africans. Ningú millor que ell per tancar amb un set de 2 hores la celebració diürna d'una de les tres jornades a SonarVillage.

El que tots aquests artistes tenen en comú és precisament que són molt diferents entre ells, i és un plaer poder exhibir al mateix temps i en un mateix lloc la sorprenent heterogeneïtat i el talent de la música africana moderna.