Entre els artistes que se sumen avui al programa del festival també destaquen el show que connecta música i neurologia del geni digital Daito Manabe, el retorn del mític productor japonès
DJ Krush, el nou directe del duet parisenc
Acid Arab i projectes de posada en escena visual i tecnològica d'alt nivell, com els shows de
Neon Chambers (Kangding Ray + Sigha),
Quiet Ensemble,
Hamill Industries & Shelly,
Los Voluble y
SebastiAn.
El festival presenta als artistes més destacats de l'escena nacional del moment, com
Territoire,
Berlinist,
Diego Navarro,
Lil Moss,
Tutu,
Fake Guido i els llegendaris
Macromassa, i continua apostant per la nova música urbana i les propostes més radicals a l'escenari SonarXS, com les de
Shiva Feshareki,
Afrodeutsche,
Bill Kouligas y
Virgen Maria.
La pista llatina
L'actuació de Bad Bunny a SonarClub serà sens dubte un dels moments més importants de Sónar. El cantant i productor de Puerto Rico s'ha convertit en una estrella mundial. I ho ha fet en molt poc temps, gràcies al seu inqüestionable carisma i un gran nombre de hits, que l’han portat a ser el tercer artista amb més visites a Youtube l’any 2018. Bad Bunny ha aconseguit, a més, construir ponts entre la tradició llatina i el mainstream americà, fusionant com ningú trap, pop i reggaeton.
La seva actuació a Sónar connecta també amb l'interès del festival pels ritmes i la música urbana sorgida de Llatinoamèrica; un recorregut que podria establir el seu punt de partida amb els sets de DJ Marlboro el 2004 y
Diplo el 2005 (la primera vegada que va sonar reggaeton al festival), segueix en edicions posteriors amb bandes com
Calle 13,
Bomba Estéreo i
Dengue Dengue Dengue, i que ha pres especial rellevància en els últims anys a l'escenari SonarXS amb artistes com
DJ Florentino,
Rosa Pistola,
Dinamarca,
Bad Gyal i
King Doudou, a més del set de reggaeton, aquest mateix any a SonarVillage, de
La Diabla.
Rap, groove i ritmes globals a Sónar de Nit
Sónar 2019 acull el debut a Espanya de Lil Uzi Vert, una de les figures més rellevants i populars del trap i el nou rap americà. L’MC de Philadelphia presentarà les cançons del seu nou disc a punt de publicar-se i els seus hits més populars, que compten amb milions d'escoltes a internet.
El hip hop, el funk, el grime i tot el que tingui groove serà protagonista també del set de Jarreau Vandal, espectacular DJ i membre del col·lectiu californià Soulection. Tot i que si parlem d’espectacle cal destacar el duet que formaran els llegendaris housemasters
Louie Vega y Honey Dijon, amb un set a quatre mans inèdit fins avui que posarà el punt final al festival la nit de dissabte. Menció especial també pels infecciosos ritmes àrabs i orientals dels parisencs
Acid Arab, aquesta vegada presentant el seu directe marcat per un potent dispositiu lumínic.
Noms propis fora del temps
Matthew Herbert, geni i figura de l'electrònica anglesa de les últimes dues dècades, i músic i productor amb una llarga relació amb Sónar, torna al festival com a protagonista del
Concierto de Clausura d'aquest any, el
diumenge 21 de juliol al Teatre Grec, amb el seu nou i brillant projecte:
The Matthew Herbert Brexit Big Band. La nova orquestra compta amb més de
20 músics sobre l'escenari. A més, i només aquesta nit, se sumarà el
Cor Pilot de l’ESMUC format per
50 veus. Un concert amb discurs obertament crític i polític, molt en la línia dels seus treballs més celebrats i populars.
Per altra banda, el mític beatmaker japonès DJ Krush, creador d'un univers propi que va influir decisivament en el hip hop de finals dels 90, torna a Sónar per oferir una actuació que promet detenir el temps amb els seus beats hipnòtics i profunds.
El futur passa per SonarXS
SonarXS SonarXS torna a ser l'escenari del festival en el qual descobrir les propostes més radicals de l'underground i la música urbana, com les de
Shiva Feshareki (sorprenent creadora d'atmosferes fent servir els tocadiscs com a instruments), la productora d'origen ghanès
Afrodeutsche, el responsable del prestigiós segell experimental PAN
Bill Kouligas, el discurs futurista i extrem de la nova diva d'internet
Virgen Maria, i les fresques propostes entre el trap, el hip hop i el pop de
Lil Moss (acompanyat de diversos amics i noms clau de l'escena nacional), l'emergent
Aleesha i el multiinstrumentista argentí
Ca7riel.
Neurologia i música
El festival recull a la seva programació aquest any dues propostes insòlites i de gran importància científica que investiguen la relació entre art i neurologia.
El prestigiós artista japonès Daito Manabe presentarà, en col·laboració amb
Yukiyasu Kamitani - doctor en neurociència de la Universitat de Kyoto - el projecte “
Dissonant Imaginary”, un show que permetrà visualitzar les emocions i els pensaments que es produeixen quan escoltem determinats sons, i que pot marcar un abans i un després en la connexió entre música i cervell.
D'altra banda, l'estudi creatiu d'Istanbul Ouchh i l'extraordinari duet barceloní
Za! s'alien per donar forma a un show titulat “
Superstrings” en referència a la teoria de les supercordes, i que mostrarà sobre la pantalla les ones cerebrals que es produeixen en temps real en els cervells dels dos músics mentre estan tocant.
Videoremixers, avantguarda i nou techno
La tecnologia juga un paper també essencial en altres espectacles que es presenten aquest any al festival, com “Back Symphony”, del duet italià
Quiet Ensemble (un assaig en viu d'una orquestra de llum i soroll); “
Audible Spectrums”, del tàndem format per l'estudi creatiu
Hamill Industries & Shelly (visualització analògica del so d'estètica retrofuturista); i “
GRIS”, la translació al directe de la música que
Berlinist ha creat per al videojoc del mateix títol.
A més, Sónar 2019 comptarà amb el techno del futur de Neon Chambers (projecte que junta als prestigiosos
Kangding Ray y
Sigha), el terratrèmol sonor de
Territoire (projecte d'
Olivier Arson, recent guanyador d'un Goya per la banda sonora d’“El Reino”), el show immersiu i ballable del francès
SebastiAn i la nova proposta visual de
Los Voluble, habituals col·laboradors de Niño de Elche, sota el títol de ““
Flamenco Is Not A Crime”.
Capítulo aparte para Macromassa, dúo formado por Víctor Nubla y Juan Crek y proyecto fundamental del underground y la vanguardia en España de los últimos 40 años, que ofrecerán un concierto muy especial en SonarXS, el escenario más joven de Sónar.
Tot un món en dos plats
El festival ha triat a alguns dels millors DJs i selectors nacionals, que reflecteixen l'amplitud estilística i el talent que defineix l'escena des de fa ja uns quants anys.
A Sónar de Nit estaran Tutu,que aquest any ha punxat al Tresor de Berlín i està cada vegada més establerta al circuit europeu; i tres de les més rellevants figures del hip hop i el trap instrumental del país, amb sets previs a tres dels directes més importants del festival:
Enry-K, abans del show d'
A$AP Rocky,
Fake Guido, previ a l'actuació de
Bad Bunny, i
$kyhook, obrint per
Lil Uzi Vert.
Mentrestant, a Sónar de Dia gaudirem amb els sons ambientals i polièdrics de Cosmic D’Alessandro y
Karcelen, les atmosferes distòpiques de
Diego Navarro i el ball obert amb vocació urbana i pop de
Titi Calor,
Alvva i
Cascales.
Consulta tota la programació de Sónar aquí.