Alva Noto sobre els 25 anys de Sónar

6/03/2018

L'artista experimental, músic i dissenyador parla de la seva experiència amb el Festival al llarg dels anys.

La figura de Carsten Nicolai ha estat molt vinculada a Sónar des dels primers anys del festival. Explorador i investigador sonor de primer ordre, dissenyador i artista conceptual, creador d'instal·lacions de gran format i responsable del prestigiós segell Raster-Noton (ara NOTON), Nicolai ha actuat en diverses ocasions a Sónar amb molts formats i projectes diferents: com Alva Noto, per descomptat, però també a duet al costat de Ryoji Ikeda (amb el projecte Cyclo) i Ryuichi Sakamoto (sota el nom d'Insen); amb Olaf Bender i Atsuhiro Ito sota l'àlies de Diamond Version; i amb Signal (al costat de Bender i Frank Bretschneider). A més de la instal·lació a gran escala "Unidisplay", amb la qual va inaugurar SonarPlanta. La història de Sónar seria molt diferent sense les seves contribucions.

Aquest any es presenta per partida doble: amb un nou show ("Two") al costat de Sakamoto al Teatre Grec, que serà el concert de cloenda de Sónar 2018; i presentant "UNIEQAV", el nou projecte de Alva Noto en directe.

Parlem amb ell sobre els 25 anys de Sónar i la seva relació amb el festival.


Recordes la teva primera vegada a Sónar?

Aquesta és una bona pregunta… A veure, deixa'm que pensi… Crec que va ser al voltant de 1998 quan vaig venir a Sónar per primera vegada. Vaig ser convidat per l'organització a tocar en un projecte experimental anomenat Signal, que compartia amb Olaf Bender i Frank Bretschneider, bàsicament els altres fundadors de raster-noton. Des de llavors he estat un assidu al festival i he vingut moltes més vegades. He viscut molts moments molt bons a Sónar, i no només com a artista convidat o actuant, sinó també com a espectador.


Algun moment especial que vulguis destacar?

Potser el més memorable de tots ells va ser quan vam tocar amb Ryuichi Sakamoto al Teatre Grec, un lloc realment especial per nosaltres; l'atmosfera que es va crear aquella nit va ser increïble. Una audiència i una nit fantàstica, d'alguna forma va ser alguna cosa irrepetible.


També vas participar en la primera edició de SonarPlanta…

SonarPlanta va ser una altra gran experiència dins del festival. Hi vaig presentar una de les instal·lacions més importants i de major grandària de totes en les quals he treballat, "Unidisplay". És bastant inusual mostrar una instal·lació d'aquestes característiques en el context d'un festival. La majoria de les vegades preparar una instal·lació requereix molt esforç i treball però recordo que en aquesta ocasió ho vaig gaudir especialment, sobretot pensant que molta gent que no acostuma a tenir contacte amb aquest tipus d'art, o que passaria per Sónar principalment per veure els grups i les actuacions, entraria a veure-ho i ho podria apreciar.


Sembla que l'arquitectura és una disciplina que t'interessa tant com l'art o la música. Com creus que l'espai influeix en la naturalesa de les teves actuacions?

És cert que l'arquitectura és una de les meves principals fonts d'inspiració. I sí, crec que el lloc en el qual actues és fonamental i té una influència decisiva en la manera com presentes el teu concert. Però no només això: també influeix en el públic que l'està presenciant. En alguns d'aquests espais es donen situacions úniques que no poden establir-se en altres llocs. A més, si l'espai en el qual ha tingut lloc el concert és especial, tant l'artista com el públic després ho recorden molt millor a la seva memòria.


Noton acaba de cumplir 20 anys. Quines han estat les sensacions de celebrar un aniversari com aquest?

El primer que reflecteixen aquests 20 anys del segell és el que el temps passa molt de pressa. No els sento com 20 anys, per res. La sensació és que estàs constantment rotant, sense mirar massa enrere, com si estiguessis sempre al principi. I després veus que portes 20 anys i t'adones que és un període de temps molt important, probablement l'etapa més creativa de la meva vida. D'una banda és trist, perquè el temps passa massa ràpid, però per l'altre costat és genial haver pogut explorar totes aquestes coses que penses que són interessants i sentir que d'alguna forma encara et trobes a l'inici d'aquesta exploració.


Com es presenta aquest 2018 pel que fa a projectes i obres?

Sempre estic involucrat en múltiples projectes paral·lels. Ara mateix estic treballant en instal·lacions i gravant música per un nou projecte. També estic component una banda sonora per una pel·lícula i per descomptat preparant el concert al costat de Ryuichi Sakamoto per Sónar i el meu show en solitari, amb el qual estic tremendament excitat.


Quin seria el principal descobriment que has fet a Sónar?


El primer que em ve al cap és un restaurant de peix molt petit que hi ha a la ciutat (riu). La veritat és que gaudeixo tant del festival com de la ciutat i l'atmosfera que hi ha durant aquests dies. Una de les parts importants de l'experiència és la de trobar-me amb col·legues, artistes, músics i dialogar amb ells, però també m'encanta l'arquitectura de la ciutat i la seva cultura en general.


A Sónar playlist by Alva Noto

Sónar va començar com un festival de música avançada, i al llarg dels anys ha anat complint aquesta idea oferint al seu públic un entorn únic per explorar sons de diferents generacions d'artistes, geografies i influències musicals. En aquesta llista de reproducció, bastant centrada en l’ambient, he inclòs artistes que sempre han tingut una gran influència sobre mi.